ISSN 1505-6058

NR 25 GRUDZIEŃ 2004 R.

CENA 1 ZŁ

 


Człowiek mediów został oblężony przez media studenckie
fot. mb


27 wykład otwarty

FENOMEN "NIEDŹWIEDZIA"

Czesław Jermanowski, wiceprezes Polskiego Radia S.A. był gościem 27., z kolei wykładu otwartego, zorganizowanego przez naszą uczelnię. W spotkaniu, które odbyło się 1 grudnia br. w Collegium Novum, uczestniczyli przede wszystkim przedstawiciele mediów regionalnych i lokalnych, studenci oraz uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Wykład wiceprezesa przerodził się w dyskusję, trwającą ponad półtorej godziny, na temat obiektywności i komercjalizacji mediów publicznych oraz prywatnych.

Na czym polega fenomen radiowej "trójki"? Zdaniem Czesława Jermanowskiego sukces tej rozgłośni w dużej mierze zależy od ludzi, dobrych dziennikarzy, profesjonalistów w swoje dziedzinie, którzy dbają o jakość programów i muzyki propagowanej przez stację. Spór o kształt programowy "trójki", czy mniej czy więcej komercji , trwa już od kilku lat.

Czy trójka powinna się zmieniać a jeśli tak to w jakim kierunku? Na razie jest on o tyle słuszny, że udział stacji w rynkach słuchalności wzrasta i obniża się wiek słuchaczy.

Czy media są obiektywne? Padło kolejne pytanie do prezesa Jermanowskiego. Polskie radio jest wiarygodne, jego zdaniem, skoro w rankingach osiąga pułap ok. 85 proc. Dosyć wysoką pozycję mają dziennikarze w rankingach kategorii zawodowych, tuż za strażakami, którzy mają jeden z najwyższych wskaźników wiarygodności w społeczeństwie. Prezes uważa, że materiały informacyjne są podobnie przygotowywane, co oznacza, duży obiektywizm w przekazywaniu informacji. - Są stworzone standardy, które wręcz uniemożliwiają rozpoznanie, która stacja wyemitowała określony program informacyjny. Nie ma różnicy między "Wiadomościami" a "Faktami" - twierdzi prezes.

Czy media muszą być w tak dużym stopniu skomercjalizowane przez reklamy? Prawo umożliwia utrzymywanie się mediów prasowo - radiowo - telewizyjnych z reklam i one z tego korzystają. Jeśli programy w dobrych godzinach oglądalności są przeładowane reklamami, to dlatego, że tak zostały skonstruoowane umowy z reklamodawcami i na to słuchacz czy widz nie ma wpływu. Dużo ważniejszą sprawą jest emitowanie reklam kontrowersyjnych czy wręcz nieetycznych (czasami się to zdarza), wtedy wkraczają organy kontrolne i również przeciętny obywatel może zgłosić swoje wątpliwości i ma rzeczywisty wpływ na rynek reklamy w mediach.

Czy media są zbyt łagodne dla polityków, mają swoje preferencje? Rada programowa Polskiego Radia stoi na stanowisku, aby polityków wszystkich formacji traktować sprawiedliwie, jeśli chodzi o czas antenowy. Kontrola tego czasu niweluje ewentualne odstępstwa lub rekompensuje tym pokrzywdzonym.

O więcej programów ambitnych, prospołecznych i prezentowanych piękną polszczyzną prosili zwłaszcza starsi uczestnicy wykładu. Dziękowali za muzyczną, radiową dwójkę i nieśmiertelne "Lato z radiem" w "jedynce". Prezes zachęcał przedstawicieli firm czy administracji samorządowej do większej inicjatywy w promocji swojej działalności, wykorzystując patronat medialny.

Prezes zapewniał również, że wejście w struktury Unii Europejskiej spowodował duży rozwój technologiczny mediów oraz propagowanie polityki regionalnej.

Uczestnicy wykładu otrzymali publikację przygotowaną na te okazję przez Centrum Badawczo - Szkoleniowe pt. "Media a rozwój gospodarki i kultury".

Czesław Jermanowski - członek zarządu
Polskiego Radia S.A. III kadencji od 8 lipca 2002 r.

Od 2000 roku był członkiem zarządu Telewizji Polskiej S.A. Wcześniej pełnił funkcję dyrektora Polskiego Ośrodka Informacji Turystycznej w Londynie, dyrektora generalnego Departamentu Sportu i Turystyki i wiceministra.

Absolwent Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydziału Nauk Społecznych - socjologia i studiow podyplomowych organizacji i zarządzania przy Urzędzie Rady Ministrów.

mb

 

Wydawca - Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, ul.Akademicka 4, tel.63-82-630.
Redakcja - Małgorzata Bzówka (redaktor naczelny),
stali współpracownicy - Joanna Giruć, Katarzyna Kimak, Anna Sacewicz, Bogdan Kawałko, Władysław Molas.