Katedra Pedagogiki
W INNYM WYMIARZE
Czy tylko Zakłady Karne mogą i powinny prowadzić działalność resocjalizacyjną?
Biorąc pod uwagę, że chcemy na nowo zintegrować osoby niedostosowane ze społeczeństwem, to wydaje się być wskazane poszerzenie w sposób zorganizowany grona osób oddziaływujących na więźniów. Wychodząc z tego założenia realizujemy program resocjalizacyjny, którego twórcami i wykonawcami są pracownicy i studenci Katedry Pedagogiki.
W ramach naszego programu organizujemy zajęcia edukacyjno-informacyjne (nauka języków obcych, obsługi komputera, warsztaty asertywności, zajęcia o tematyce zdrowotnej), reedukacyjne (pomoc w uzupełnieniu braków w wykształceniu) i animacyjne (rozwój zainteresowań np.: poprzez dyskusyjny klub filmowy) dla osadzonych w zamojskim Zakładzie Karnym. Ostatnio np. w ramach DKF więźniowie obejrzeli „Pasję” a są po lekturze i dyskusji na temat „Małego Księcia”.
Dla nas jest to szansa zdobycia nie tylko teoretycznej wiedzy, ale i praktycznych umiejętności pracy wychowawczej w placówkach resocjalizacyjnych. Współpraca ta umożliwia nam poznanie zasad funkcjonowania zakładów, obowiązków pracowników oraz specyfiki pracy z odosobnionymi a przede wszystkim wzmacnia pozytywne oddziaływania społeczeństwa lokalnego względem osób wymagających resocjalizacji.
1 marca 2004 roku zostało podpisane porozumienie dotyczące współpracy WSZiA z Zakładem Karnym w Zamościu. Do końca maja, na tej podstawie, realizowane są tam zajęcia. Uczestniczą w nich studenci pierwszego roku pedagogiki pod opieką dr Beaty Nowak, Magdaleny Wierzańskiej i Katarzyny Ziomek.
Opr. Magdalena Wierzańska
|