ISSN 1505-6058

NR 18 KWIECIEŃ 2003 R.

CENA 1 ZŁ

 




  

Korespondencja z Gent 

ZAINWESTUJ W SIEBIE

 Tym razem już w całkiem wiosennej i poświątecznej atmosferze. Wprawdzie sesja letnia za pasem, ale kto by się tym zbytnio przejmował, gdy słońce zaczyna tak pięknie przygrzewać! Korzystając jeszcze z tej chwili przed sesją, opowiem Wam co nieco o programie, według którego tu studiuję. Wtedy sami ocenicie, czy warto uczestniczyć w takich wyjazdach. 

MOCOMA to wzniosły skrót, jakim określany jest program communication management, czyli w tłumaczeniu - zarządzanie komunikacją. Jest to program przygotowany specjalnie dla studentów z całego świata przez belgijską szkołę Arteveldehogeschool w Gent, która uczestniczy w programie Erasmus. Moja grupa określana jest też mianem MOCOMA, dzięki któremu studenci są rozpoznawani na uczelni.
Podobny program realizowany jest równolegle dla studentów belgijskich, ale różni się trochę charakterem, no i oczywiście atmosferą, która jest niepowtarzalna w grupie międzynarodowej.

Całość prowadzona jest w języku angielskim. Główne przedmioty programowe to: marketing communication, public relations, european media scene, visual literacy, creative writing, communication skills, social cultural affaires, case study, ICT i język angielski. Nie ma tu typowej formy wykładu. Do każdych zajęć osoba prowadząca je przygotowuje notatki, więc właściwie notowanie jest zbędne. Ważny jest aktywny udział w zajęciach, czyli zabieranie głosu w dyskusji, jak również cząstkowe prace zaliczeniowe, zadawane niemalże po każdych zajęciach. Jest to jednak także pewna zaleta, gdyż zapowiadająca się sesja, dzięki temu nie będzie wyglądać tak strasznie, a właściwych egzaminów, w formie pisemnej i ustnej, jest niewiele. Większość ocen końcowych wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych. 

Przedmioty programowe są bardzo interesujące i skonstruowane w przystępny dla studenta sposób. Co jest charakterystyczne tu, a jeszcze nietypowe w naszym systemie szkolnictwa to przedmioty, takie jak case study, polegające na analizie jakiegoś konkretnego przypadku w ekonomii, marketingu itp. Są to zajęcia praktyczne, w czasie których studenci mają za zadanie: znaleźć rozwiązanie, np. dla jakiejś firmy chcącej zaistnieć na rynku, napisanie strategii rozwoju lub strategii marketingowej. Tego typu ćwiczenia odbywają się także w ramach innych przedmiotów, ale ten - case study jest specjalnie ukierunkowany na tę problematykę. W moim programie jest on jednocześnie konkursem międzynarodowym, więc stanowi ciekawe wyzwanie dla studentów. 
Dodatkową zaletą programu jest poznawanie języka. Oprócz lektoratów, każde inne zajęcia to doskonała praktyka, a Belgowie kładą duży nacisk na znajomość języków przez ich studentów. 

Program zawiera wiele elementów marketingu, zarządzania i public relations, jest więc dobrą propozycją dla studentów ekonomii, ale również dobrym uzupełnieniem dla studentów administracji. 
Można wiele opowiadać na ten temat, ale najlepiej samemu skorzystać z możliwości, jaką stwarza uczelnia i przekonać się jak to jest. Myślę, że nieco Was zachęciłam. Oczywiście napotyka się tu na różne trudności. Trzeba dużo pracować, ale taka inwestycja w siebie z pewnością zaprocentuje. Na pewno pozostaną też niezapomniane przeżycia. 
Pozdrawiam Was serdecznie i życzę szalonej zabawy na Wiośnie Studenckiej. 

Małgośka Kukiełka


Wydawca - Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, ul.Akademicka 4, tel.63-82-630.
Redakcja - Małgorzata Bzówka (redaktor naczelny), stali współpracownicy - Joanna Giruć, Katarzyna Kimak, 
Anna Sacewicz, Bogdan Kawałko, Władysław Molas, Adolf Wituch.