|
|||||||
Prawie 200 osób ukończyło w tym roku licencjackie studia dzienne.
Certyfikat programu UE Jean Monneta jest dodatkowym argumentem absolwentów w rozmowach z potencjalnym pracodawcą. |
Pierwszy krok w chmurach ABSOLWENT DO .....PRACY. Potwierdzeniem właściwego doboru kierunków kształcenia w uczelni byłby fakt zapewnienia zatrudnienia, zgodnie z wykształceniem, każdemu absolwentowi. Rzeczywistość w Polsce w 2002 roku przedstawia się w tym względzie niestety w ciemnych kolorach. Od kilku lat funkcjonuje w Polsce specjalny rządowy program mający na celu zwiększenia szans na zatrudnienie absolwentów. Tegoroczny program „Pierwsza praca”, przeznaczony jest przede wszystkim dla absolwentów szkół wszystkich szczebli ponadgimnazjalnych. W roku 2002 szkoły takie ukończy ok. 900 tysięcy osób. Należy oczekiwać, że ponad 500 tysięcy z nich będzie potrzebowało pomocy w uzyskaniu pracy . Program „Pierwsza praca” w ramach dostępnych (zagwarantowanych) środków finansowych daje szansę na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego w formie subsydiowanego stażu, subsydiowanej pracy lub wolontariatu a także samodzielnej działalności gospodarczej, dla 120-150 tysięcy młodych ludzi. Zagwarantowane środki na ten cel, to nieco ponad 330 mln złotych (Fundusz Pracy, Phare, Spójność Społeczna - Gospodarcza, pożyczka Banku Światowego na Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich). A jak w Zamościu? W ramach tego programu pracę na 3 do 4 miesięcy uzyskało 312 osób, dla porównania, tylko Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji w Zamościu ukończyło w bieżącym roku 895 osób (dane z lipca 2002 r.). W naszej uczelni, w ramach programu „Pierwsza praca” znalazło zatrudnienie w Centrum Badawczo-Szkoleniowym WSZiA, czterech naszych, tegorocznych absolwentów. Są to: Emila Wnuk, Paweł Pakuła, Marcin Malinowski i Jarosław Szajner. Absolwenci zajmują się marketingową stroną działalności CBS WSZiA, informują o studiach podyplomowych realizowanych przez naszą uczelnię, współpracują przy opracowywaniu wydawnictw uczelnianych, wykonują prace administracyjne. Staż w naszej uczelni wymusza poznanie przez praktykantów przepisów prawa obowiązującego w WSZiA i procedur ISO 9001-2000. Stażyści udzielają również informacji w ramach działającego przy CBS WSZiA Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej. Zapewnienie pełnego zatrudnienia absolwentom polskich uczelni w ramach takich programów jak „Pierwsza praca”, to konieczność uruchomienia znacznie większych środków finansowych. Sławna „dziura budżetowa 2002” zmniejszyła również środki finansowe na ten cel. Generalnie, program ze wszech miar jest potrzebny. Młody absolwent wyższej uczelni jest, a raczej winien być dla kraju, bardzo cennym człowiekiem, którego wiedzę należy szybko i dobrze wykorzystać dla rozwoju gospodarczego i społecznego państwa. Absolwent bez pracy to również problem natury moralnej. Młodzież ta ma głębokie poczucie krzywdy, bowiem włożyła w wykształcenie ogrom pracy i wyrzeczeń, posiada marzenia i potrzebę pokazania swojej osobowości i potencjału przedsiębiorczości. Pozostaje nam apelować do rządzących na każdym szczeblu, a szczególnie do posłów o uchwalanie takiego prawa, które w sposób jednoznaczny usunie bariery wzrostu gospodarczego w Polsce. Jest to jedyny, realny kierunek działań mogących tworzyć nowe miejsca pracy. Program „Pierwsza praca” jest generalnie oceniany pozytywnie. Tak naprawdę, to jest dopiero pierwszy krok do pierwszej, prawdziwej pracy. A co dalej?
W obecnych warunkach tylko małe i średnie przedsiębiorstwa1 (MSP) prywatne są w stanie w znaczącej skali absorbować osoby wchodzące na rynek pracy. Jednakże wysokie koszty pracy – zwłaszcza w przypadku zatrudniania osób bez doświadczenia zawodowego – są czynnikiem szczególnie zniechęcającym do przyjmowania takich osób. Konieczne są więc działania, które wyraźnie obniżą koszty zatrudnienia absolwentów przez małych i średnich przedsiębiorców. Punktem wyjścia do sformułowania pakietu była rzetelna ocena zalet i wad tych instrumentów oparta na doświadczeniach urzędów pracy. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opracuje wskazówki (standardy) dotyczące posługiwania się tymi instrumentami w ramach programu „Pierwsza Praca”. Urzędy pracy - w zależności od oceny sytuacji na lokalnym i regionalnym rynku pracy - powinny samodzielnie wybierać taki zestaw instrumentów, który przyniesie najlepsze rezultaty. Skłonność pracodawców do przyjmowania nowych pracowników powinna wzrosnąć także dzięki planowanym zmianom w Kodeksie pracy, wychodzącym naprzeciw zgłaszanym od dawna oczekiwaniom środowisk pracodawców. Uregulowanie kwestii stosunku pracy czasowej i pracownika czasowego, a w ślad za tym - agencji pracy czasowej będzie także miało istotne znaczenie w zwiększeniu szans absolwentów na rynku pracy. Już dziś młodzież jest głównym odbiorcą ofert pracy czasowej. Doświadczenia krajów zachodnich wskazują, że agencje pracy czasowej znaczącą wpływają na zwiększenie elastyczności, a tym samym chłonności rynku pracy. Dodatkową możliwość odbywania praktyki zawodowej i uzyskiwania doświadczenia zawodowego stwarzają dwustronne umowy z krajami UE, przewidujące zatrudnianie w ramach staży (przegląd umów w aneksie - część II). Dają one szansę na pracę blisko 2,5 tysiącu absolwentom. (1) dla celów niniejszego dokumentu przyjmuje się definicję małego i średniego przedsiębiorstwa zgodnie z zawartą w ustawie z dnia 19 listopada 1999r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U.101 z 1999, poz. 1178). Zgodnie z art. 54 za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w poprzednim roku obrotowym: 1. Zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz 2. Osiągnął przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nie przekraczający równowartości w złotych 7 milionów EURO lub suma aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec poprzedniego roku obrotowego nie przekroczyła równowartości w złotych 5 milionów EURO. Nie uważa się jednak za małego, przedsiębiorcy, który w którym przedsiębiorcy inni niż mali posiadają: 1. Więcej niż 25% wkładów, udziałów lub akcji, 2. Prawa do ponad 25% udziału w zysku, 3. Więcej niż 25% głosów w zgromadzeniu wspólników (akcjonariuszy).
|
||||||
|
|||||||
Wydawca - Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, ul.Akademicka 4, tel.63-82-630. | |||||||
Redakcja - Małgorzata Bzówka (redaktor naczelny), stali
współpracownicy - Joanna Giruć, Katarzyna Kimak, Bogdan Kawałko, Władysław Molas, Adolf Wituch. |